Nyelvi Kedvcsináló

Nyelvi Kedvcsináló

Mi az ideális életkor a nyelvtanulásra?

2019. január 25. - szövegközpont

Hogyan tanuljon idegen nyelvet egy kisgyerek? Ízlelgesse vagy tanulja tudatosan?

Vannak szakértők, akik szerint már kisgyermekkorban ajánlott idegen nyelvet tanulni. 
Vagy mégsem? Melyik az az életkor, amikor még ne járassuk csemeténket nyelviskolába?

Őszintén szólva, én nem vagyok híve a tipegő korban elkezdett nyelvtanításnak. Az intézményesített keretek közé szorított nyelvtanításnak semmi esetre sem.

Van két élethelyzet, ami viszont őrült nagy lehetőséget kínál gyermekünk jövőjére nézve. Az egyik, amikor az anyának vagy az apának az idegen nyelv az anyanyelve és ő ezen a nyelven kommunikál a családban. Ez egy szuper helyzet és persze óriási szerencse, hiszen ő nyelvtanilag helyesen és tökéletes kiejtéssel beszél. Vétek is lenne ezt a lehetőséget elvenni egy gyermektől!

A másik, amikor egy család külföldre költözik és a gyerkőc az adott nyelvi környezetben találja magát nap mint nap az óvodában, iskolában, utcán és bárhol, ahol megfordul. Viharos gyorsasággal fogja magába szippantani a nyelvet, minél fiatalabb annál intenzívebben.

A tudósok - nemcsak a britek -kísérletekkel bizonyították, hogy az agyunk képes egyszerre két nyelvet folyékonyan megtanulni. Az anyanyelvet és egy idegen nyelvet.

agy.jpg

A gyermekkorban zajló egyszerre két nyelven tanulás folyamatának tudományos alapja, hogy a gyerekek a játszás és a szociális interakciók révén tanulnak meg egy nyelvet, az anyanyelvet is. - A spontán nyelvtanulási környezetben történik az úgynevezett nyelvelsajátítás. Ez nem egyenlő a nyelvtanulással.- A nyelv rögzülését pedig az segíti, hogy a gyerekek mennyit és milyen gyakran hallják az adott nyelvet.

No és mi van azokkal a nyelviskolákkal, akik az óvodáskorú nyelvtanulókra fókuszálnak?

Szerintem akkor járunk el helyesen, ha ettől a módszertől annyit várunk, amennyit adni tud: mondókázást, éneklést, jókedvet. Az óvodás kisgyermek megtanul számolni húszig, esetleg százig, tud majd szépen köszönni, ismer néhány mondókát és dalocskát valamint megért véges számú szót az adott nyelven.

Nem, a gyermek ettől nem fog tudni sem angolul sem más idegen nyelven kommunikálni. Ha ezt gondoljuk csak csalódást okozunk magunknak és  a gyermeknek is, ha majd például egy külföldi nyaralás alkalmával nem sikerül önállóan fagylaltot kérnie a strandon.

Fontos pozitívuma azonban ennek a módszernek, hogy fejleszti a kisgyermek érzelmi képességeit és kreativitását. A zene és a ritmus gyakori alkalmazásával a korai agyi stimulációra alapoz.

Mi az az agyi stimuláció? Ez az a folyamat, amikor a koponyánkban idegpályák alakulnak ki. A nyelvtanulás során olyan idegpályák jönnek létre, amik addig még nem fejlődtek ki. Mondhatjuk úgy is, hogy azt a képességet fejlesztjük, hogy az autónkkal ne csak a főúton, de a sok sávos autópályán is tudjunk közlekedni.

44bbc4bba74ef70b4572ee485b62c242.jpg

Nyelvtanulás az iskolában? Hányadik osztályban érdemes elkezdeni?

Én azon a véleményen vagyok, hogy a gyermek tanulja meg először a betűvetést és tudjon olvasni. Rögzüljenek számára az anyanyelvi szabályok, legyenek ismerősek az alapvető nyelvtani fogalmak mint ige, főnév, névmás.Legyen tudatában a ragozás alapismérveinek és logikájának. Ha ez megtörtént vagyis elvégezte a második osztályt, no akkor jön el az ideje a komolyabb nyelvleckéknek.

Ez persze nem azt jelenti, hogy fakultatívan, játékos módszerrel ne ismerkedhetne az angollal, némettel vagy bármely másik nyelvvel. Szókártyák, hanganyagok, mondókák segítségével rögzülni fognak a fejében alapvető szavak, színek, számok, állatok, hobbi tevékenységek. Ezek a szavak úgy nevezett Aha-élményként pattannak majd ki a későbbi tanulmányok során a buksijából. Amikor majd pl. a hobbi lesz a téma, beugrik neki, hogy Aha, én már tudom hogyan kell "angolul" focizni vagy kosárlabdázni. Ez óriási sikerélményt ad számára és utána könnyen tud hozzáfűzni egy tágabb szókincset.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nyelvikedvcsinalo.blog.hu/api/trackback/id/tr214588346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szövegközpont 2019.01.27. 12:23:48

Ha anyanyelvi szülőtől vagy közeli családtagtól tanul, akkor igen. :) Neked mi a konkrét tapasztalatod?

ételizésítő 2019.01.27. 18:14:09

Neked a magyart mindenképpen érdemes volna már megtanulni, ha ezen a nyelven akarsz írni.
A helyesírással együtt.

szövegközpont 2019.01.27. 19:02:46

Kedves ételizésítő! - vagy ételízesítő ?
Ez egy roppant hasznos, mondhatnám frankó komment. Kösz! Legyen szép napod!

szamtan_mertan 2019.01.27. 20:06:45

Sajnos ez az írás is azt erősíti, hogy az idegen nyelv tanulása csak akkor kezdődhet, amikor az anyanyelvi készségek már teljesek, írni, olvasni, nyelvtanilag elemezni tud az ember. Mire ez bekövetkezik, addigra már a nyelvtanulási természetes készség jórészt elveszik és a nyelveket tényleg tanulni kell, annak elsajátítása helyett. Mintha az idegen nyelv igen fiatalkorban történő elsajátítása elvenné az anyanyelv elől a "memóriahelyet" az agyban, pedig ez nem így van! A történelmi Magyarországon a nagyon sok helyen a kisgyermek korban több nyelvet sajátítottak el az emberek, mert több nyelvű közegben éltek (akár analfabétaként), mégsem váltak lelki sérültté, hanem nyitottak voltak a környezetükre. A blogolóval egyező gondolkodás tehet a magyar nyelvtanítás csődjéről, azaz hiába a sok óra, az eredmény siralmas, mert a nyelvtani szabályok bifláztatása - amihez a magyar nyelvtan ismerete is szükséges, lásd fentebb - fontosabb az élő beszédnél. Az élet meg ennek az ellenkezőjét mutatja, beszélni sokkal fontosabb, mint a részletekbe menő nyelvtani tudás.

Kis István Géza 2019.01.27. 20:54:54

A cikk íróját örömmel látom egy angol óránkon, ahol a 8-9 évesek folyékonyan beszélnek, óriási a szókincsük és éppen az írás fortélyait tanulják. Nagyon meglepődne! Plane ha egy olyan órára jönne el ahol a 3 évesek nemcsak éneke i és számolni tudnak hanem kérdezni válaszolni is és mindent tökéletes kiejtéssel. :)

szövegközpont 2019.01.27. 21:13:20

@szamtan_mertan: Nem ugyanarról beszélünk. Ki fog megtanítani egy idegen nyelvet egy 2-3-4 stb. éves gyermeknek? A szülő, aki maga is tanulta, de nem beszéli helyesen? - A magyar lakosság 37-a százaléka beszél idegen nyelvet valamilyen szinten. - A HD nyelvtanár az óvodában heti egy-két alkalommal?
Fontos a nyitottságra nevelés, magam is ezt vallom. Sok lehetőség van a kezünkben: a sakktól kezdve a fejlesztőtornán át egészen a nyelvtanulásig, széles a repertoár.
Nem fog megtanulni egy kisgyermek az óvodában egy idegen nyelvet. Sajnálom, ez a véleményem. Otthon sem fog megtanulni, ha nincs idegen nyelvi környezetben.
Fejlődni fognak az érzelmi képességei, a kreativitása, nyitottabb lesz a világra, ezt a cikkben is leírtam. Ez viszont nem egyenlő azzal, hogy angolul fog beszélni folyékonyan.
Nem volt a cikk témája az iskolai nyelvoktatás és módszertan. Azt sem részletezném, hogy miért siralmas a magyarországi nyelvtanítás. Nem beszélek a nagy osztálylétszámokról, a fókuszálatlanságról, nem minősítek és általánosítok a szaktanárokról, nem említem a motiváltságot vagy annak hiányát sem.

szamtan_mertan 2019.01.27. 21:57:33

@nyelvi kedvcsináló:
Idézek az írásból (amely tükrözi azt a szemléletet amelyről beszélek):
"Én azon a véleményen vagyok, hogy a gyermek tanulja meg először a betűvetést és tudjon olvasni. Rögzüljenek számára az anyanyelvi szabályok, legyenek ismerősek az alapvető nyelvtani fogalmak mint ige, főnév, névmás.Legyen tudatában a ragozás alapismérveivel és logikájával. Ha ez megtörtént vagyis elvégezte a második osztályt, no akkor jön el az ideje a komolyabb nyelvleckéknek."
Ezzel nem lehet egyetérteni. Miért nem lehet már kisgyermekkorban nyelvet tanítani? Erre a kérdésre a fentieket adja a blog szerzője válaszként.
Én meg azt kérdezem: miért nem lehet minden óvodában, iskolában napi 20-45 percet áldozni a nyelvtanításra (nem az írásbeliségre, nem a nyelvtanra az első jó néhány évben)? Akár egy tantárgy (pld. Környezetismeret) keretében? A választ a fenti blog szerzője leírja. Szerintem nincs igaza, nem jó a nyelvtanítási szemlélete (mint annyi más oktatást irányító "szakemberé")!

gyászhuszár 2019.01.27. 22:05:30

A jo hirem az hogy a nyelvtanulas egyaltalan nem függ az eletkortol! A masik hogy a gyerek meg nem tud irni es olvasni főleg a nyelvtant nem vagja de mar folyakonyan beszel! Hallas utan es szituaciokban tanulnak azaz igy ha a környezet adott akkor barki meg tud tanulni, sot a felnott elonyben van mert jobb esetben tud olvasni is. Jomagam 30 felett tanultam meg 2 nyelvet teljesen magamtol, minden iskola csődöt mondott csak vizsgara keszitenek fel es nem adnak semmit amit kesobb hasznalni lehet. Egyelore ennyit

glad az egyetlen 2019.01.27. 22:28:58

"...Én azon a véleményen vagyok, hogy a gyermek tanulja meg először a betűvetést és tudjon olvasni. Rögzüljenek számára az anyanyelvi szabályok, legyenek ismerősek az alapvető nyelvtani fogalmak mint ige, főnév, névmás.Legyen tudatában a ragozás alapismérveivel és logikájával..."
Igen így tanul egy felnőtt. És NEM, egy gyerekkorban elkezdett nyelvtanulásnál pont nem erre a módszerre kell építeni. Ahogy fentebb más leírta ezzel pont elvesztesz olyan tanulási előnyöket, ami fiatal gyerekkorban még meg van, de később elveszik.

"...Ha ez megtörtént vagyis elvégezte a második osztályt,..."
És ebből látszik, hogy vagy nincs gyereked, vagy nem ilyen korú.
Mindazt amit leírtál azt még negyedik osztályban is csak részben lesz meg.

Én pont most vagyok benne ebben a témában. Habár van alsó osztályban angol oktatás, de az elég gyenge, ezért itthon tanulok vele pluszban. Habár már túl vagyunk a 2. osztályon, de amikor nyelvtani alapfogalmakkal akartam elmagyarázni valamit, akkor koppantam, hogy ennyi idősen még mennyi mindent nem tanultak.

Eközben van egy olyan ismerős, ahol angol tagozatos osztályba jár, na ott már másodikban olyan szinten voltak, hogy csak lestem.

"... például egy külföldi nyaralás alkalmával nem sikerül önállóan fagylaltot kérnie a strandon...."
Amúgy elárulom az átlag nyolcadikos se tud önállóan kérni valamit egy boltban azon a nyelven, amit éveken keresztül tanult. Ezt sajnos többször tapasztaltam.
Persze levizsgázik, megcsinál egy csomó dolgozatot eredményesen, aztán ha meg kell szólalni nem megy.
Jó pár olyan diplomás önéletrajzát láttam, ahol nyelvtudásnál ott volt, hogy "passzív nyelvtudás".

Én azt tapasztalom, hogy jobb ha el kezdik már óvodásan a tanulást, játékosan minden elvárás nélkül, hogy a készség fejlődjön és szokja, aztán 6-7 évesen, már heti 5-10 órára lenne szükség, de nem úgy tanítva kezdetben, ahogy egy felnőttet szokás a manapság.

ételizésítő 2019.01.29. 01:46:27

@nyelvi kedvcsináló:
Ha csak olyanok írnának, akik tudnak is írni, máris szebb napom lenne.

ételizésítő 2019.01.29. 02:20:45

@Kis István Géza:
Én téged szívesen látnálak egy magyarórán, ahol a helyesírást tanulják a 8-9 éves gyerekek.
Hogy elszégyelld magad.

"és mindent tökéletes kiejtéssel"
Ezen meg csak röhögni tudok. Ez a tökéletes kiejtés kb. olyan tökéletes lehet, mint a helyesírásod.

@nyelvi kedvcsináló:
Anyanyelvi nyelvtanártól (óvónénitől/~bácsitól) meg fog. Több olyan családos ismerek, ahol az egyik szülő magyar, a másik nem, és a gyerekekhez mindegyik a saját anyanyelvén beszél. A gyerekek két nyelven vannak azon a szinten, mint egy egynyelvű családban egy nyelven.

"hiszen ő nyelvtanilag helyesen és tökéletes kiejtéssel beszél"
Vegyük a világ legtöbbek által idegen nyelvként beszélt nyelvét, az angolt.
Az anyanyelvi beszélőknek kb. 5%-a beszéli helyes nyelvtannal (a legműveltebbek), a kiejtés ugyan tökéletes, de mondjuk egy cardiffi vagy egy edinburgh-i angol dialektus (kiejtés) kb. olyan, mintha a magyart Győzike kiejtésével (és nyelvhelyességével) beszélné valaki. Az adott szubsztandardban teljesen oké, de csak ott.
Amerikáról nem is beszélve, ahol sokfelé a 2. alak gyakorlatilag kiveszett, és a 3. alakot használják múlt időnek (I gone home stb.), valamint a feltételes módban az I/he/she were helyett I/he/she was (azaz kötőmód helyett sima múlt idő) van stb.

"Én azon a véleményen vagyok, hogy a gyermek tanulja meg először a betűvetést és tudjon olvasni. Rögzüljenek számára az anyanyelvi szabályok, legyenek ismerősek az alapvető nyelvtani fogalmak mint ige, főnév, névmás.Legyen tudatában a ragozás alapismérveivel és logikájával. Ha ez megtörtént vagyis elvégezte a második osztályt, no akkor jön el az ideje a komolyabb nyelvleckéknek."
Nos, ez a világ egyik legnagyobb baromsága.

"Legyen tudatában a ragozás alapismérveivel és logikájával."
Akkor te még mindig nem tanulhatnál nyelvet, mert még mindig vannak bajok. A fenti mondat ugyanis magyarul így hangzik:
Legyen tudatában a ragozás alapismérveiNEK és logikájáNAK.
vagy
Legyen TISZTÁBAN a ragozás alapismérveivel és logikájával.

De marhaság az egész, amit írsz, az anyanyelvedet is úgy tanulod meg, hogy fogalmad sincs ezekről. Kisgyerekkorban ugyanúgy képes tanulni a gyerek bármilyen nyelvet, mint az anyanyelvét. A te szemléleted épp az, ami miatt a magyarok szarul beszélnek idegen nyelveket - mert nem nyelvet tanítanak a tanárok, hanem szabályokat. Ami biztos jó, ha az adott nyelv tanára akarsz lenni. De ha a beszélője, akkor inkább hátrány.
Ráadásul ezeket a fogalmakat nem első-másodikban, hanem egy részüket csak ötödikben tanulják a gyerekek.

Arról nem is beszélve, hogy régen (a múlt század közepéig) úgy tanultak meg nyelveket az emberek JÓL, hogy fingjuk nem volt ezekről a nyelvtani fogalmakról, még az anyanyelvükön sem (a finnek pl. a mai napig a latin nyelvtani kifejezéseket használják, finn szavak nincsenek is rájuk).

Egyébként ha érdekel a dolog, a NYESZE-nek lesz kb. áprilisban egy konferenciája Budapesten, előadásokkal és workshopokkal, menj el oda. A részvételi díjat nem tudom, de gondolom, a NYESZE honlapján fenn van.

@glad az egyetlen:
"az átlag nyolcadikos se tud önállóan kérni valamit egy boltban azon a nyelven, amit éveken keresztül tanult"
Ezt azért nem írnám alá, én 12 évesen voltam a SZU-ban a szüleimmel, akkor 2 éve tanultam angolul, és én tolmácsoltam (bár ők is tanultak oroszt, de addigra kialudták).
Persze nyilván nem minden témában voltam perfekt, de mélyebb atomfizikai vitákat nem is volt célunk folytatni oroszokkal, úgyhogy elboldogultunk. És még nem volt mobiltelefon, rajta Google Translate-tel.
Szóval a gyereken is múlik. Én szerettem az oroszt (is), érdekelt, megtanultam.

A többiben egyetértek.
Érdemes a gyereket minél korábban tanítani bármilyen idegen nyelvre is, amit te tudsz. Lehet, hogy a kiejtése nem lesz helyes (a nyelvtan azért nem árt, ha az, bár találkoztam olyan angoltolmács és -nyelvtanárral is, akinél a (kaja mellé adott) savanyúság sour volt a pickles helyett, mindegy, majd kiheveri a gyerek), mert a legtöbb iskolában SEM jobb a tanár kiejtése, ráadásul ha a gyereknek már van valamekkora szókincse, akkor a tévéből meg a netről el tudja sajátítani a jót.
A nyelvtanulásnak 2019-ben azért az akarat hiányán kívül más akadálya Magyarországon nem nagyon van, kb. bármilyen életkorban, 2-200 éves korig. Persze, anyanyelvi tanár lenne az igazi, de azért anélkül is mennie kell.
És hacsak nem angolon kívül más idegen anyanyelvű az egyik szülő, akkor csakis angollal kezdeni.

szövegközpont 2019.01.29. 10:59:49

@ételizésítő: A blog.hu statisztikája szerint Te magad 0 bejegyzést és 3415 kommentet írtál eddig ezen a felületen. Ez mazochizmus vagy munkaköri kötelesség? Lehetséges, hogy egy nyelvész professzorral folytatok levelezést? Én érzem magam megtisztelve.

szövegközpont 2019.01.29. 11:53:08

@ételizésítő:" Anyanyelvi nyelvtanártól (óvónénitől/~bácsitól) meg fog. Több olyan családos ismerek, ahol az egyik szülő magyar, a másik nem, és a gyerekekhez mindegyik a saját anyanyelvén beszél. A gyerekek két nyelven vannak azon a szinten, mint egy egynyelvű családban egy nyelven."
Én is ismerek ilyen családokat, sőt! Az édesanya magyar, az édesapa amerikai, a bejárónő pedig spanyol. A gyerek három nyelven beszél.
Többnyelvi környezetben él

Ezt írtam:
"A tudósok - nemcsak a britek -kísérletekkel bizonyították, hogy az agyunk képes egyszerre két nyelvet folyékonyan megtanulni. Az anyanyelvet és egy idegen nyelvet." Azt is megjegyeztem még, hogy a gyerekek a játszás és a szociális interakciók révén sajátítják el a nyelvet.
Szövegértés???

Hidd el, számos példát tudnék hozni arra, hogy valaki felnőtt korában kezdett nyelvet tanulni, mégis kiválóan beszéli. Arra is vannak példáim, hogy gyerekek a családban nap mint nap hallották a német nyelvet, mert a nagyszülők svábok voltak - persze a német és a sváb nem ugyanaz - és sem kicsiként sem felnőttként nem tudtak megtanulni németül. Mesélhetnék arról a lányról, aki óvodás korában 4 évig élt a szüleivel Portugáliában, most 18 évesen nem tud portugálul megszólalni.
Rengeteg külföldivel dolgoztam a munkám során a külkereskedelemben. A legkedvesebb példám az a francia üzletember, aki négy nyelven beszél folyékonyan és képes egy üzleti vacsorán akár mondat közben is nyelvet váltani, attól függően kihez intézi a mondandóját. Nem gyermekkorában tanulta meg a négy nyelvet.
Annyi mindenről lehetne diskurálni! Tudtad, hogy a kleines Mädchen Hamburgban lütt Dirn? Arról hallottál, hogy az almacsutkának több mint tízféle változata van a németben attól függően, hogy az ország melyik részén járunk?
Nem nyelvtanárként dolgozom, mindenki megnyugodhat. Számtan-mértan is lehiggad talán erre a hírre, hogy még sem én vagyok a magyar nyelvtanítás csődjének az oka.

Mindenki a maga igazát hajtogatja, a másik csak baromságokat tud írni. Nyilván.

Én azt kívánom ennek a világnak, hogy legyen több megértés, elfogadás, magunkba nézés, kedvesség és öröm.
A magam részéről a levelezést ezzel lezártam.
süti beállítások módosítása